Phantom Stations of the Barcelona Underground

ENG – PHANTOM STATIONS OF THE BARCELONA UNDERGROUND

The first tunnel of the underground of Barcelona, call “Gran Metro” (Big Underground) was built at Via Laietana AV. An Avenue opened in the middle of the old Barcelona between 1908 and 1913. Try to imagine, in this moment disappeared houses, palaces and convents with more than 500 years of history. They took advantage of such construction, to build the first tunnel of the underground, although the first line to be in service of the “Gran Metro” was between Lesseps Station and Plaça Catalunya (the new center of the city).

This year we commemorate the 90th birthday. The underground of Barcelona is the second oldest of Europe, only six month after the underground of London in 1924. It tells us how the economy and industry of Barcelona at beginnings of the XX century was developed. Not all the cities could afford this cost. It would be later that with the economic politician of autarky used by Franco, it submerged the economy of Catalunya and Spain.

In this construction of the first tunnel at Via Laietana, they built a station call “Banc” where now we have the Banc “Caixa Catalunya” and before the Banc of Spain. The idea reminds us the “Money Train”, but the station never was connected with the bank. Therefore, there, we have a unused station and stairs that lead to nowhere. Not so far, in the same line IV, we can appreciate another phantom station: “Correos” (post office), that was in service until 1972.

 

The "Gran Metro" at Via Laietana Av. in construction.

 

CAT – ESTACIONS FANTASMES DE BARCELONA

El tram de metro que passa sota Via Laietana va ser el primer túnel del “Gran Metro” de Barcelona. Es va construir aprofitant l’obertura de Via Laietana (1908-1913). Però aquest tram no seria el primer en entrar en funcionament.

Realment el primer tram en funcionar del “Gran Metro” de Barcelona va ser el tram Lesseps-Plaça Catalunya el 1924. A l’estació de Lesseps podem veure el cartell del 75 aniversari i aquest any celebrem el 90è. És el 2n metro més antic d’Europa, només sis mesos més tard que el de Londres. Això ens explica el nivell de desenvolupament econòmic de la ciutat a principis del segle XX, no totes les ciutats s’ho podien permetre. Seria més tard que amb la autarquia practicada per Franco, Catalunya i Espanya caurien en un retràs industrial important respecta Europa.

Al construir el túnel de Via Laietana i sempre amb la previsió, es va decidir construir la parada “Banc” on ara tenim la seu de Catalunya Caixa, que abans era el Banc d’Espanya. La intenció era fer com “El tren del Diner“, però la estació mai es va connectar amb el Banc d’Espanya i allà va quedar la parada i unes escales que mai conduirien a cap lloc – si es que tenim material per fer una pel·lícula.

Finalment aquest tram de metro va entrar en funcionament el 1926, de moment fins a Correus amb la estació terminal “Correos” que va estar funcionant fins el 1972 quant per la seva proximitat amb la estació Barceloneta, quant es va continuar la línia IV (la groga), va esdevenir innecessària.

Share this post / Comparte este post :

Acerca de Barcelona365

My name is Francesc Garcia and I am an official tour guide in Catalonia. The tours are offered in Italian, English, Spanish and Catalan.
Esta entrada fue publicada en Barcelona, Servicies y etiquetada , , . Guarda el enlace permanente.

2 respuestas a Phantom Stations of the Barcelona Underground

  1. You can find the activities organized by the Underground of Barcelona in this 90th anniversary at: http://www.tmb.cat/en/90-anys-metro
    Pots trobar les activitats organitzades per TMB pel 90 aniversari a: http://www.tmb.cat/ca/90-anys-metro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

J5K77

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>